31 Mayıs 2012

TARHANA ÇORBASI


TARHANA ÇORBASI
       Tarhana çorbası çorbaların kraliçesidir.
Yöresine göre değişiklikler olsada sonuçda
şifa çorbası olmasıyla ün yapmıştır.
İçinde pek çok malzemeyi barındırması ona bu ünü
almasına neden olmuştur.
Yazın yapılır,kışın ve ramazanlarda keyifle içilir.
Yapımı ,aşamaları  zordur ama bu zorluğu çorbaların kraliçesi olmasından dolayı zevkle toplaşıp yapılır.
Bebeklere 5-6 aydan sonra yavaş yavaş
verilir.Yaşlanınca direnç toplasın diye yaşlılara verilir
Hastalanınca ilk akla gelen çorbadır.
Yavaş dan yapım aşamalarını anlatmaya
 başlayalım.
                                                                                         İçinde yoğurt,ve bakliyatlar vardır.Özellikle koyun ve inek sütünün yoğurdu(sert susuz) kullanılır.Yoğurt büyükçe bir kaba alınır,ekşitilmeye bırakılır.Bu süre bir haftayı bulur.

      Ekşiyen yoğurdun içine kuru soğan,domates,kırmızı et biber,haşlanmış nohut, yeşil mercimek, yeşil biber dereotu,nane tuz,acı biber konularak ekşime devam eder.
Kabaran bu karışım ara sıra karıştırılarak pıstırılır.
Yaklaşık bir hafta sonra ununu katma vakti gelmiştir
Evin içi hoş bir ekşime kokusu kaplar.Unu yoğurularak katı bir şekilde yoğurulur ve tekrar dinlenmeye bırakılır.3-4 gün sonra artık tarhananın beze dökülme işlemine başlanır.Sabah saatlerinde fazla güneş olmayan bir yere bezlerin üzerine parça parça dökülür.
Ara sıra bu parçalar kuruma oldukça ufalanır,alt üst
edilir.
Gün içerisinde ufalana ufalana ovalama işlemine  geçilir.Bu işlemler mahallenin hanımlarıyla imece usulu yapılarak şenliklere dönüştürülür. Yemekler çaylar içilir,sohbetler yapılır ,yaramaz çocuklara terlik fırlatılır

      Gün ikindiye dönünce ovalama işlemi çok koldan yapılır. Elle yapılan bu işlem elekle elenerek,bezlere,çarşaflara kurutulmak üzere dökülür.Elene elene azalan tarhana
son kalan malzeme elenmesi zorlaşıncaya kadar devam eder.Son kalan malzeme su ile ıslatılır ve o akşam ilk tarhana çorbası pişirilir.
İmecede bulunan hanımların evlerine tas tas dağıtılır
Buna ilk tadımlık denir. Artık tarhana bez üzerinde evin kuytu köşesinde kurumaya bırakılır.Ara sıra elle karıştırılır, topaklaşanlar düzeltilir . Evin yaramazları bu işlemi iyi yapar daldıkları bu karışıma resim yaparlar.
                                                                                            Kurutulan tarhana saklanmak için ya bez torbalara yada cam kavanozlara konularak saklanılır.Serin yerde saklanmalıdır uzun ömürlü olması için.
Günümüzde komşuluk ilişkileri sekteye uğradığı için bu yöntemleri teknolojik aletlere bırakıyor.
Elle ovalama işlemini ben robotla çekerek yapmaya başladım malesef. Köylerde ve ufak yerlerde yöntemler
aynı devam etmekte sevinerek. Bu meşakkatli süreç yerini makarna kesmeye bırakmaya hazırlanır.

         Gelelim çorbanın yapımına:
Tarhana çorbası çok bereketli olduğu için 4-5 kaşık suda ıslatılarak yapılır.Çok kişi için sayı çoğaltılır.
Sade soğuk suya karıştıra karıştıra yapıldığı gibi kıymalı salçalı da yapılır.Burada püf noktası soğuk suda karıştıra karıştıra eriyene kadar yapılmasıdır,zira topaklaşarak hüsrana uğratabilir.Ben genellikle kendi yaptığım tarifimi size yazayım siz bildiğiniz gibi yapabilirsiniz.
        Tencereye az kıyma ile 2 diş sarımsak(dövülmüş) koyun kavurun üzerine az biber ve domates salçası ilave edin.
       Soğuk suyu koyduktan sonra ıslattığınız tarhanayı ilave edin ve hemen karıştırmaya başlayın.
        Koyulaşma başlayınca karıştırmayı bırakın.
Eğer çok koyu olursa azar su ilavesi yapabilirsiniz.
Üzerine tereyağlı kırmızı biber kızdırıp dökebilir ve kuru nane serpebilirsiniz.
        Servise hazır olan çorbamızın yanına peynir
yada kaymak koyabiliriz
                                                                            Afiyet bal şeker olsun, şifa olsun   

10 yorum:

  1. en sevdigim çorbalardan bir tanesi ,tarhana çorbasi ! simdi anladim niçinmis ;eh bu kadar emek isteyen bir yapim sekli olursa benimde afiyetle yemem gayet normal tabi ;)
    ha bu arada odulunuzu bir turlu yayinlayamadim, lutfen alinmayin, çok tesekur ediyorum ,menmun oldum fakat benim, internette keçirdigim vakit çok kisikli oluyor ,o yuzden genis zaman bulup onuda yayinlamak zor oluyor benim için, anlayisiniz için cok teskur ediyorum.
    sevgiler :)

    YanıtlaSil
  2. benimde en sevdiğim çorbadır eda hanım afiyetle için anlatımdan anlaşılaçağı üzere çok zahmetli ama içmesi tadına doyum olmaz. ödül için sıkıntınızı anladım sıkmayın tatlı canınızı içiniz ferah olsun

    YanıtlaSil
  3. tadına doyum olmayan bir çorba,elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  4. Vallahi bencede çorbaların kraliçesi:) Geçen sene 10 kilo undan yaptım hergün eklediğim unu saymıyorum. Tekbaşıma herbir işini yaptım gerçekten çok emek istiyor günlercede evden çıkamıyorsunuz tarhana yaparken. Sizinde ellerinize sağlık...Keşke öyle eskisi gibi komşular gelip yardım etse:((

    YanıtlaSil
  5. teşekkürler şirinçe tatlar

    YanıtlaSil
  6. siz kendiniz yapıyorsanız ne güzel Ece hanım,el emeği göz nuru diye boşa dememişler.Komşuluk öldü derlerdi inanmazdır ölmüş gerçekten

    YanıtlaSil
  7. BU SENE SİZİN TARİFİNİZİ DENEMEK İSTİYORUM,ÇOK MALZEMELERİ VE BİRAZ DEYİŞİK YAPIM AŞAMASI ,İYİ Kİ PAYLAŞMIŞINIZ.

    YanıtlaSil
  8. yorum için teşekkürler Mazes hanım,yaparken takıldığınız bir nokta olursa yazın bana yardımcı olurum. Çağırın beraber yapalım şaka bir yana yaparken bir iki komşu ile anca işin işinde çıkılıyor.Biz çocukken annem yapardı hep işin içine kattılar yavaş yavaş öğretiyorlarmış meğerse,o zamanlarda işten kaçardık sonra idrak ettim ki böyle öğreniliyormuş insan göre göre.

    YanıtlaSil
  9. çorbayı sevmem Tarhana hariç :)
    Tarifinizi hemen denemek istiyorum,ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  10. şifa kaynağıdır tarhana hemen denemelisiniz.

    YanıtlaSil

bu yorumlar benim için mi?düşüncelerinizle değerlimsiniz